בחברות ואומות עד המאה ה-19 לערך

משחקי אסטרטגיה מבוססי תורות – משחקים בהם מושם דגש על חשיבה אסטרטגית, קבלת החלטות טקטיות, וניהול משאבים, בעוד שכל שחקן במשחקים הללו צריך לבצע בתורו כמות מוגבלת או בלתי מוגבלת של פעולות. המשחק “Warcraft III: Reign of Chaos”, אשר יצא לשווקים 2002, היה משחק בולט נוסף בז’אנר משחקי האסטרטגיה בזמן אמת. גם במלחמת יום הכיפורים ובעיקר במבצע אבירי לב יושמה האסטרטגיה העקיפה. מסוגה של “להסתער בכל מחיר” שלטו במלחמת האזרחים האמריקנית ובמלחמת העולם הראשונה, וגרמו לקטילת הגייסות המסתערים באש מקלעים מתוך חפירות מוגנות בגדרות תיל. במלחמת שבע השנים שהחלה ב-1756, המציא פרידריך השני מלך פרוסיה אסטרטגיה של התשה כדי לבלום את אויביו ולחסוך בכוחות ארצו. בתקופה ההיא האסטרטגיה הבינלאומית הייתה מרוכזת סביב השליטה על הימים, ובספרו השפעת הכוח הימי על ההיסטוריה מתאר האסטרטג אלפרד תייר מהן כיצד הרומאים השתמשו בכוחות הימיים שלהם כדי לחסום את קווי-התקשורת של חניבעל עם קרתגו, ניהול משברים ואז באמצעות אסטרטגיה ימית הצליחו להוציא אותו מאיטליה, אף על פי שמעולם לא הצליחו להביסו על אדמת אירופה באמצעות הלגיונות שלהם.

משחק האסטרטגיה הראשון לקונסולת משחקים היה משחק דמוי Risk בשם “Invasion”, שיצא בשנת 1972 למחשבי אודיסיה. משחק אסטרטגיה מבוסס תורות (באנגלית: Turn-based strategy, או בקיצור TBS) הוא תת-ז’אנר של משחקי אסטרטגיה בהם מושם דגש על חשיבה אסטרטגית, קבלת החלטות טקטיות, וניהול משאבים, בעוד שכל שחקן במשחקים הללו צריך לבצע בתורו כמות מוגבלת או בלתי מוגבלת של פעולות. משחק המיינפריים מבוסס הטקסט “The Sumerian Game”, אשר יצא ב-1964, היה אחד ממשחקי האסטרטגיה הממוחשבים הראשונים. בניגוד למשחקי אסטרטגיה מבוססי תורות, בהם המשחק מבוסס לרוב בניהול אימפריות גדולות ובפרט בניהול המשאבים שלהן, במשחקי טקטיקה מבוססי תורות העימותים לרוב ממוקדים רק בשליטה ביחידות צבא קטנות. במשחקי האסטרטגיה הממוחשבים השחקנים צריכים לשלוט ביחידות או דמויות מסוימות באופן בו הם יצליחו להשיג מטרות ספציפיות בעולם המשחק. במשחקי אסטרטגיה מבוססי תורות, השחקן שולט בדרך כלל ביחידות בודדות, בצבאות שלמים או בציוויליזציות שלמות, והוא צריך לנהל אותם דרך רצף של תרחישים או קמפיינים אשר קשורים זה בזה. משחקי 4X – משחקים בהם השחקן שולט באימפריה וצריך לחקור טריטוריות חדשות, להרחיב את האימפריות שנמצאת תחת שליטתו, לנצל את המשאבים שעומדים לרשותו, ולהכחיד את הציוויליזציות היריבות על מנת לנצח במשחק.

ניהול משאבים – במשחקים הללו בדרך כל השחקן צריך לנהל באופן יעיל משאבים כמו כספים, חומרי גלם או אוכלוסייה על מנת להקים מבנים, לגייס יחידות צבא, ולהרחיב את ההשפעה של הציוויליזציה בה שולטים. הגנת מגדלים – משחקים בהם השחקן צריך להגן על מיקום מסוים מפני גלים של אויבים על ידי בניית מגדלים לאורך המסלול שמוביל ליעד עליו האויבים מנסים להשתלט. ההרתעה מבוססת על האמצעים העומדים (או שהצד המאוים חושב שעומדים) לרשות הצד המאיים ועל נכונותו לעשות בהם שימוש. אולם, אם בעיני הצד המאוים, ערכם של חיי אדם נופל בהשוואה לערכים ואינטרסים אחרים, ייתכן שהאיום לא יספק הרתעה. אחד הקשיים המשמעותיים בתורת ההרתעה הוא קיומו של שוני בין תפיסת המציאות ועולם הערכים של הצד המאיים לבין אלו של הצד המאוים. אינה יציבה אבולוציונית. המשמעות של אסטרטגיה יציבה אבולוציונית היא שכאשר האוכלוסייה נמצאת ביחס כזה, הפרט אדיש בין היוולדות כנץ לבין היוולדות כיונה. כלומר, היחס בין מספר הנצים לבין מספר היונים באוכלוסייה נשמר. במכון מספר מומחים לענייני דמוגרפיה, דוגמת ד”ר יצחק רביד, יעקב פייטלסון וד”ר מייק וייז, המפרסמים מעת לעת מחקרים בנושא זה.

חברי צוות החוקה מלבד פרופ’ דיסקין הם: פרופ’ משה קופל, פרופ’ ברכיהו ליפשיץ, השופט (בדימוס) אורי שטרוזמן, הרב דן בארי, ד”ר יצחק קליין, עו”ד יואל גולובנסקי וישראל הראל. הכנסת ה-17 חותמת מחדש על מגילת העצמאות: אסטרטגיה תקשורתית לרגל יום העצמאות וחגיגות ה-60 למדינת ישראל, ערך המכון לאסטרטגיה ציונית, בהובלת קבוצת המנהיגות הצעירה של המכון, מיזם בו התבקשו כלל חברי הכנסת ה-17 לאשר בחתימת ידם את אמונתם בערכי הציונות, כפי שהובעו על ידי מייסדי המדינה במגילת העצמאות. במסגרת התוכנית נדרשים החברים להתמודד עם הבעיות האסטרטגיות העומדות על סדר יומה של המדינה באמצעות פרסום ניירות עמדה שיופצו בקרב המערכת הפוליטית והמנהל הציבורי. צוות זה עוסק בגיבוש תוכניות לשמירה על אדמות המדינה בעיקר בגליל ובנגב. המכון עוסק בניטור היקף התמיכה של ממשלות זרות בארגונים פוליטיים בישראל. תוכנית שמטרתה לאתר ולטפח צעירים שיהוו את מנהיגי המחר של ישראל ברוח הערכים בהם תומך המכון. If you have any kind of queries regarding wherever in addition to the way to work with אסטרטגיה תקשורתית, you can contact us from the site. משחקי אסטרטגיה בזמן אמת – משחקים בהם השחקן נדרש לפעול ברצף, והם מתאפיינים במשחקיות קצבית ואינטנסיבית יותר. הז’אנר זכה לפופולריות ניכרת בשנת 1992 כאשר יצא לשווקים משחקי האסטרטגיה בזמן אמת Dune II. האסטרטגיה העסקית מביאה בחשבון בין שאר שיקוליה גם את מועד הפקיעה של מרכיביו השונים של המוצר.

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *